Crocs: het failliet van een schoenenhype

Ze werden geboren in 2002, werden gedragen door voormalig president George W. Bush, kosten niet veel geld en waren dé hype aan onze (met uitsluiting van de mijne) voeten. Ik heb het natuurlijk over Crocs. De vreselijk lelijke plastic schoenen waardoor iedereen zich een beetje marginaal mocht voelen.Hypes zijn nu eenmaal soms onverklaarbaar. Er is op golven van deze hype zelfs een Crocs shop aangespoeld in de Stadsfeestzaal te Antwerpen. Een doorn in het oog als je het mij vraagt van deze prachtige winkelkathedraal. Plastic met gaten erin, zo zou ik de voetgadgets durven noemen. Toegegeven er waren varianten: rode crocs, witte crocs, grijze crocs en zelfs crocs in balerinavorm of wat dacht u van crocks met pels. We mogen ook zeker niet de talloze (doorgaans ronde) gadgets vergeten die als versiering op de schoenen werden aangebracht. De gaatjes waren mijns inziens een manier bij uitstek om te bezuinigen op de productiekosten. Een hype gecombineerd met zo een productie-inzicht, zoiets kan toch niet verkeerd gaan zou je denken.

Helaas kan het verkeren, dat hebben we van Bredero geleerd. Het artikel dat ik vandaag las in de Washington Post “Once-Trendy Crocs Could Be on Their Last Legs” werd er in een aantal punten uitgelegd waarom deze hype een slachtoffer is geworden van zijn eigen succes. In de eerste plaats is degelijkheid geen garantie voor succes. Integendeel, het kan zelfs de ondergang betekenen van het product. Het nadeel van degelijke (quasi) onverwoestbare producten is dat ze nauwelijks aan vervanging toe zijn. De consument stimuleren tot een nieuwe aankoop is echter een basisprincipe in deze commerciële maatschappij. Kortom, de Crocs waren brol met de b van behoorlijk sterk. Neem nu een ander gadget. Waarom worden er – jaren na de lancering van de eerste GSM – nog steeds GSM’s verkocht? Die kleine krengen zijn niet gemaakt om lang mee te gaan. Ze maken ons de verslaafde van onze eigen gadgets, laten het crashen en loodsen ons als junkies terug naar de winkel. Slim bekeken van die marketeers!

Een tweede groot nadeel voor de Crocs is natuurlijk de crisis. Het horrorwoord van 2008 dat zelfs een sequel kreeg in 2009. Door het grote succes van de voorbijgaande jaren was men euforisch geworden. Het gevolg was een explosief toegenomen infrastructuur en een stokvoorraad die nog generaties van plasticvreters moest voorzien van het gepast schoeisel. Gecombineerd met het eerste punt – nauwelijks heraankopen door de degelijkheid van het product – blaast de Crocs binnenkort vermoedelijk zijn laatste adem uit. Vermoedelijk zal er binnenkort weer een hype op ons afsteven, schoenen zonder gaatjes? Wie zal het zeggen?

Bestel uw gepersonaliseerde gadgets, business-
gifts, beroeps-en promokleding bij Astria.


You may also like

Leave a comment